Monday, 6 December 2010

~ Hijrah 1432 ~

Assalamualaikum Semua...

Salam Akhir & Awal Tahun Hijri......1431 H - 1432 H..

Hari terakhir untuk tahun 1431H...Sudah lengkap cerita setahun... Sudah puas hijrah kah kita?? Moga segalanya adalah yang terbaik sepanjang setahun yang bakal pergi beberapa ketika saja lagi...

Umum tahu akan maksud hijrah,tapi apakah yang telah kita isi untuk proses perpindahan itu.Kita tidak lagi berhijrah dari satu tempat ke Madinah atau tempat2 lain..Kini hijrah kita hanya tertumpu pada proses memperbaiki peribadi dan kearah menjadi seseorang yang lebih baik insyaAllah.

Apapun setahun telah lengkap..Segala amal juga telah siap dicatat..InsyaAllah,jika diberi peluang kita masih ada setahun yang mendatang..Moga 1432Hijrah hadir membawa sinar baru buat kita semua insyaAllah. Kita tidak meraikan dengan hiburan tp kita zahirkan melalui penghijrahan yang penuh dengan iman..

Saban tahun,kita berazam dan saban tahun jugak ia berubah..Moga kali ini perubahan adalah untuk yang terlebih baik..Mungkin ini tahun terakhir yang kita ada. Kita sendiri tak pernah tahu akan itu. Jika sebelum ini,solat kita lambat, moga tahun yang baru ini solat kita sentiasa tepat. Jika sebelum ini Quran itu hanya disimpan,moga tahun ini Quran itu sebagai teman. Jika sebelum ini puasa kita tak pernah lengkap,moga tahun ini puasa kita penuh berkat. Jika sebelum ini zakat kita tak berbayar, moga tahun ini kita lebih pandang pada mereka yang terbiar. AllahuAllah.Moga segalanya baik-baik saja untuk kita semua. Ingat,pesan buat diri dan buat semua,peluang kita hanya sekali dan lepas ia pergi,ia tak kan pernah kembali lagi.

Muharam disediakan Allah dengan byk nikmat.Puasa sunat awal muharam, puasa sunat pada hari ke 9 muharam dan puasa sunat pada 10muharam ( hari asyura). Moga kita dapat ambil peluang yang Allah bagi ini kerana perjalanan menuju Ramadhan masih panjang dan seperti biasa kita tak tahu adakah Ramadhan masih dapat kita temui dan doa kita hanyalah satu,lengkapkan diri,berubah dan berdoa semoga Allah lanjutkan usia agar dapat terus beramal agar bekal yang dibawa nanti tidak basi sebelum sampai waktunya.

Baginda Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud (Hadis riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah R.A:

“Puasa yg paling baik selepas Ramadhan ialah puasa
pada bulan Muharram”


Buat kalian,Setulus hati saya memohon ampun dan maaf,andai ada tersilap salah sepanjang 1431H yang bakal berlalu.. Moga ikatan persaudaraan dapat terus kekal erat dalam rahmat Allah insyaAllah.

Owh ya,sebelum terlupa,buat kalian semua saya titipkan doa awal dan akhir tahun untuk sama2 kita baca selepas asar/sebelum maghrib untuk doa akhir tahun dan selepas maghrib untuk doa awal tahun. Moga Allah permudahkan perjalanan kita sepanjang tahun yang mendatang...insyaAllah..


Doa Akhir Tahun


Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW,beserta para keluarga dan sahabatnya. Ya Allah, segala yang telah ku kerjakan selama tahun ini dari apa yang menjadi larangan-Mu, sedang kami belum bertaubat, padahal Engkau tidak melupakannya dan Engkau bersabar (dengan kasih sayang-Mu), yang sesungguhnya Engkau berkuasa memberikan siksa untuk saya, dan Engkau telah mengajak saya untuk bertaubat sesudah melakukan maksiat. Karena itu ya Allah, saya mohon ampunan-Mu dan berilah ampunan kepada saya dengan kemurahan-Mu.
Segala apa yang telah saya kerjakan, selama tahun ini, berupa amal perbuatan yang Engkau ridhai dan Engkau janjikan akan membalasnya dengan pahala, saya mohon kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah, wahai Dzat Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan, semoga berkenan menerima amal kami dan semoga Engkau tidak memutuskan harapan kami kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah.
Dan semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan atas penghulu kami Muhammad, Nabi yang Ummi dan ke atas keluarga dan sahabatnya.

Doa Awal Tahun

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW, beserta keluarga dan sahabatnya.
Ya Allah Engkaulah Yang Abadi, Dahulu, lagi Awal. Dan hanya kepada anugerah-Mu yang Agung dan Kedermawanan-Mu tempat bergantung.
Dan ini tahun baru benar-benar telah datang. Kami memohon kepada-Mu perlindungan dalam tahun ini dari (godaan) setan, kekasih-kekasihnya dan bala tentaranya. Dan kami memohon pertolongan untuk mengalahkan hawa nafsu amarah yang mengajak pada kejahatan,agar kami sibuk melakukan amal yang dapat mendekatkan diri kami kepada-Mu wahai Dzat yang memiliki Keagungan dan Kemuliaan. Semoga Allah senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW, Nabi yang ummi dan ke atas para keluarga dan sahabatnya.


Buat semua,Salam Maal Hijrah 1432 Hijrah....

3 comments:

Qarl said...

great reminder

adikko nk baca doa akhir tahun ni! haha

Hezesuze said...

bgus info nie...selamat thn baru amir :)

Insan Marhaen said...

salam taaruf. selamat sambut maal hijrah. dah hijrah?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...