Monday 29 September 2014

Sukar & Senang

Assalamualaikum,

Lama tak menulis disini. Berkali-kali cuba tapi hanya berakhir dengan padam semula. Hakikatnya kita masih mahu menyimpan dan memendam beberapa perkara dan tidak berkongsi semua perkara. Namun, disudut yang lain kita masih perlu meluahkan agar ia terbuang dari benak minda dan fizikal kita. Sesetengah katan "jeritan ketenangan". Catatan ini juga mungkin begitu. 

Hakikat Hidup

Kita bermula tanpa mengenal satu pun tentang hakikat sebenar kehidupan. Ibu ayah mencorakkan dengan baik seawal usia dan kita meniti dewasa dengan liku-liku didikan yang Allah anugerahkan yang terkadang kita leka dan alpa tentang hadirnya. Hakikatnya hidup ini masih satu kembara dan kita hanyalah pengembara yang melalui jalan-jalan yang terkadang betul dan mungkin kebanyakannya salah dan mungkin tersesat. Kata orang; 'Malu bertanya sesat jalan', benar sekali perumpamaan itu.. Kita mungkin berkali-kali melalui jalan yang salah tapi melalui kesalahan itu kita temui sebenar-benar arah. Jangan mengalah dan berdu'alah. InshaAllah.

"..Renungi keadaan hatimu,kiblatkan ia kepada kebenaran. Pelihara kejernihannya, kekalkan ia dalam ketenteraman. Dengan yang demikian itu, engkau tidak akan terpesong, menjauhi dirimu yang hakiki.." 
(Imam Birgivi,1573)

Kesukaran dalam kesenangan

"Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya."
[Hadis Riwayat Thabrani dari Abu Umamah - Hadis Qudsi]

Insan dan ujian bagai aur dengan tebingnya.. Bagai ombak yang bersahabat dengan pantai.. Hidup kita akan terus di uji.. Ujian itu adalah anugerah terindah yang Allah anugerahkan pada kita. Melalui masa-masa sukar ini mendidik kita tentang banyak perkara. Mendidik kita untuk kembali bermuhasabah tentang maaf dan keampuanan. Tentang kembalinya jiwa mencari keampunan Rabb nya. Berkali-kali kita diuji tapi percayalah sebanyak itulah selagi mana kita sabar, Allah akan memberi hikmah yang banyak selepasnya. Bagai pelangi yang muncul selepas hujan, bagai mentari yang menyinar kembali dan bagai bulan yang muncul dibalik awan dan menerangi gelap malam.

Namun, disudut yang berbeza, jiwa insan tetap lemah menghadapi setiap ujian. Berdu'alah!

Kesimpulannya?

Melalui ini teramat sukar. Saya menulis nasihat-nasihat itu mendahului diri saya sendiri. Melalui saat ini amat sukar. Saya bagai hilang arah dan buntu mencari jalan keluarnya. Terkadang saya mencari dan mengakui " Duhai Rabb, kenapa begini dan kenapa begitu?" Allahurabbi! Ampunkan diri yang serba lemah ini. Tiada daya upaya melainkan segalanya milikMu Ya Rabb.

Allah menganugerahkan kita nikmat yang banyak sekali, tidak terkira dan tertulis dek tinta, dan demikian juga bila Allah berkehendakkannya semula. Andai ia diambil semula, sudah tentu Allah sedang merencanakan sesuatu yang lebih baik untuk kita. Allahu.


'Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar..'
Al-baqarah:155

Penawarnya kembali pada Allah. Redha, Sabar, Usaha dan Du'a. Disini sudut lain juga teruji. Kita mungkin hilang percaya daripada teman-teman yang ada dan kita juga mungkin ditinggal bersendirian tanpa ada khabar ditanya. Tapi percayalah, Allah gantikan dengan mereka-mereka yang lebih baik kerana Allah tahu kita mampu melaluinya. 

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".
(Al-Baqarah: 286)

Di kesempatan ini, saya mohon maaf kepada semua yang mungkin terasa dan sebagainya. Mohon du'akan segala kebaikan dan dipermudahkan segala urusan kita semua inshaAllah. 

29.09.2014 | 10:41
Gombak

2 comments:

Ania said...
This comment has been removed by the author.
Ania said...


Salam kenal! Saya dari team Kumpulbagi. Blognya nice.
Jika Anda mau mempromosikan blognya lagi dan share files dengan gampang kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com
Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya.
Coba servis kami tanpa registrasi:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...