Thursday, 9 January 2014

Ingat-ingatan

Assalamualaikum,

2014, Alhamdulillah. Selamat tahun baharu masihi. Belum terlewat rasanya untuk ucapan tersebut. Moga hari-hari berlalu indah. Berdu'a sentiasa moga dalam susah atau senang, suka atau sedih kita sentiasa redha & berterima kasih atas apa jua yang Allah anugerahkan. Ia adalah didikan kehidupan kita didunia.



Alhamdulillah, ini catatan pertama saya untuk tahun 2014. Agak jarang saya berkongsi sepanjang tahun 2013 yang lalu. Saya selalu terfikir, apakah tulisan-tulisan saya ini tulisan yang bermanfaat. Walau tidak pada teman-teman yang singgah,adakah ia bermanfaat pada diri saya sendiri. Beberapa ketika yang lapang,saya selalu baca semula apa yang saya tulis, tersenyum sendiri lantas hati mula menafsir, 'argh itulah masa-masa belum dewasa mungkin".

Memikirkan tentang silap-silap kita yang lampau,tentang kesedaran yang Allah hadirkan, betapa Allah sesekali tidak pernah meninggalkan kita sendirian. Allah temukan kita jalan, Allah hadirkan penyelesaian tentang perkara-perkara yang dulu kita tanya kenapa begini dan kenapa tidak begitu atau kalau lah dan lain-lain persoalan kita. 



Dalam perjalanan kita juga, kita akan kehilangan insan-insan yang ada bersama kita. Mereka mungkin kembali ke sisi Rabb Yang Esa atau mereka meninggalkan kita untuk meneruskan perjalanan mereka didunia. Ia juga anugerah yang kita jarang sedar atau mungkin lambat sedar. Akhirnya lepas beberapa ketika, kita akan memahami betapa Allah mahu mendidik kita, memberi kita yang terbaik. Allahuallah. Berbaik sangka sentiasa dengan Allah,kerana Allah sesekali tidak pernah jauh dengan kita sedang kita yang selalu menjauh. Astaghfirullah.

Oh kenapa saya catatkan begitu, ia hanya untuk ingatan-ingatan saya yang selalu lupa. Jam sudah 2.30pagi, saya baru siapkan draft pertama untuk kelas esok. Oh ya,saya bergelar pelajar semula! Meneruskan cita-cita yang tertangguh lama & atas sebab ini juga lah huraian panjang di atas. Maaf. :)



Moga-moga Allah izinkan kita memberikan sesuatu yang bermanfaat. Walaupun tidak untuk sesiapa tapi ia bermanfaat untuk mendidik jiwa kita sendiri. Sekali lagi, maaf. 

Rasulullah S.A.W bersabda :

“Ada apa aku dan dunia ini! Tiadalah dunia dan aku ini melainkan seperti seorang pengembara yang berlindung dari panas di bawah sepohon pokok, kemudian pergi meninggalkannya”. (Riwayat al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).


Sampai jumpa lagi! InshaAllah.

| Shah Alam | 2:33pagi | Amir Rayyan


2 comments:

Illyani Ismail said...

selamat tahun baru amir... =)

Anonymous said...

singgah di sini (CK Publication)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...