Sunday 2 November 2014

Bilangan Hari-Harimu..

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, 9 Muharam 1436H hari ini. Antara hari-hari yang baik yang pernah di sabdakan oleh Baginda Rasulullah s.a.w. 9 &10 Muharam adalah hari-hari yang di anjurkan untuk berpuasa disiangnya dan amat besar ganjaran pahalanya. Moga Allah permudahkan langkah serta menjadikan sabar serta redha itu sentiasa teristiqamah dalam jiwa inshaAllah.

Alhamdulillah,
November juga telah masuk hari ke 2 hari ini. Moga-moga peralihan usia baru kelak akan memungkinkan fasa-fasa kematangan yang lebih baik inshaAllah.

Hidup & Kehilangan:
Kita melalui hidup dengan banyaknya kehilangan.
Hilang waktu yang tidak mungkin kembali. Hilang orang-orang yang kita kasihi. Hilang harta yang dicari. Hilang teman yang berada disisi.
Sampai satu ketika nanti kita juga akan hilang dari dunia yang sementara ini.
Bersabarlah dengan kehilangan. Ia hanya didikan istimewa dari Tuhan!
Faghfirlana Ya Allah..

Saya menulis itu pada hari-hari akhir Oktober yang lalu. Ia tidak lebih sekadar memotivasikan diri, memberi ingat tentang hilangnya perkara,benda,kasih dan apa sahaja yang kita pernah,sedang atau akan miliki di dunia hanya bersifat sementara. Ya ia benar hari-hari yang amat berat bagi saya untuk melaluinya dalam tempoh hampir setahun lalu. Berkali-kali jatuh dan pernah ada waktu saya tidak mahu lagi bangun. Namun, mana mungkin Allah memberi didikan tanpa kita kelak akan lulus dalam setiap didikanNya. Hanya waktu yang perlu kita tunggu dan bersama merungkai hikmah disebaliknya.

Kita akan melalui fasa-fasa ini. Cuma caranya berbeza. Saya sendiri tidak terlepas. Ia mungkin ingat-ingatan tentang kelalaian kita, tentang diri kita pada masa lalu dan tentang sikap kita yang sepatutnya tidak begitu. Disudut yang positif, lihatlah ia sebagai proses reformasi diri. Menjadi lebih baik dari apa yang telah kita perlakukan sebelumnya. Nah, hikmahNya Dia memilih kita untuk terus memperbaiki dan berubah! Alhamdulillah.

Waktu-waktu ini juga untuk kita kembali mendefinisikan beberapa istilah yang pernah kita bawa. Kawan antaranya. Kita mungkin hilang ramai teman yang pernah ada tapi percayalah yang berganti itu adakalanya lebih baik untuk kita lihat dan hargai. Namun, jangan sesekali menyalahkan sesiapa. Ia hanya proses untuk kita lebih bersedia dan menjadi lebih baik daripada sebelumnya. Ya, sungguh perkara-perkara ini mengajar saya melihat sesuatu dengan fikiran yang lebih terbuka. Akhirnya kita hanya punya Dia. 

Maafkan saya atas ringkasan rasa yang saya titipkan. Ia sekadar perkongsian untuk saya sendiri manfaatkan dan ingatkan. Mungkin,untuk tempoh 10 tahun akan datang jika Allah izinkan, saya masih boleh membaca tentang tulisan-tulisan ini dan mengingati dengan baik pesan-pesan ini.

Buang jauh apa jua andaian manusia terhadap kita, mereka terlalu ramai untuk kita tepis dan berhujah dengan damai, luahkan segalanya pada Tuhan, Dia Maha Mendengar, Mengetahui setiap isi jiwa kita dan Dia jua lah kelak yang akan memberi kita jalan keluar. 

Faghfirlana Ya Allah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...