Tuesday, 12 July 2011

Terkilan

Assalamualaikum Semua..

Terima kasih Hizami Rahim yang membantu saya membuat sedikit perubahan di laman ini. Saya sangat hargainya dan saya teramat suka hasilnya. Jasamu ku kenang.

Saya tak tahu bagaimana harus saya mulakan. Ia sekadar meluahkan rasa terkilan saya. Sekadar meluahkan beberapa pertanyaan yang sudah lama bersarang dijiwa. Saya cuba untuk diam,tapi makin dibiar senyap ia seolah-olah tidak mahu pergi sendiri. Kita dididik untuk sabar dan itu yang selalu saya ingatkan dalam hati tetapi sesekali kita mungkin perlu juga memberi ingat. Sebab saya sudah cukup penat!!!

Saya ingin tanya kalian, apa rasa kalian jika ada yang berkata itu dan ini dan cuba memprovokasikan minda kalian dengan kata-katanya? Kalian diam atau dengar dan ikut sahaja? Saya sudah lakukannya tapi saya memilih untuk tidak mengikut sahaja. Saya masih punya waras akal untuk saya nilai mana satu permata dan kacanya..Saya bukan anak kecil berusia 4tahun cuma, tapi saya seorang dewasa yang sudah hampir 24tahun melayari bahtera dunia..Ya,masih muda tapi saya kenal isinya.

Saya nak tanya,kenapa sibuk tentang hal orang lain? Apa rasanya jika ada yang menyibuk tentang hal diri kita?Dan kenapa suka bercakap seperti penyampai berita utama? Kenapa tidak saja bertemu dengan orang itu dan nyatakan ketidakpuasan hati yang beraja? Saya ingin tanya lagi,kenapa gunakan senjata tak bernyawa andai punya suara? nyatakan saja!!! Saya mahu dengarnya juga!!!

Kenapa perlu sibuk menjaja sana sini tentang buruknya orang,tentang sifat rakus manusia lain sedang dalam tak sedar kita sendiri sedang rakus menghancurkan pertalian yang ada? Kenapa??? Saya perlu tanya!!! Sebab saya sudah penat!!!

Hari ini,saya mengambil pendekatan untuk mengasingkan diri saya dari mereka-mereka yang suka berkata-kata untuk saya diamkan mereka kerna hati saya juga sakit melihatnya,tapi kenapa masih mahu ganggu saya!!! Kenapa??? Saya sudah penat dengan ini semua.. Kenapa perlu risau dengan apa yang saya lakukan andai mengaku anda cukup jujur dengan saya!!! Kalau benar jujur kalian,andai benar tutur kalian,buktikan segera!!! 

Susah saya,tangis saya,tak pernah saya minta apa dari anda!! Rasa sendiri saya, tak pernah saya mintak untuk anda rasa bersama,tapi kenapa masih mahu ganggu saya!!! Tolonglah,andai kalian terlalu bijak menilai permata,nilai lah apa yang kalian ada,tinggalkan yang kalian tak suka,biar saya nilai permata saya sendiri.. Jangan kerna saya menulis kalam Allah & Rasul yang saya cinta,anda mengatakan saya mempergunakan agama sedang jika kalian benar2 kenal saya,itulah yang sedari dulu saya mulakannya!!!

Sungguh,saya terkilan,bukan dengan apa yang saya lakukan tetapi dengan apa yang anda lakukan. Siapa anda? Anda pasti kenal kerna saya tahu setiap tulisan saya anda pasti baca.

Kepada teman-teman pembaca yang singgah disini,cerita diatas hanyalah sekadar luahan hati saya, rasa perit yang saya tanggung,cukup ingin saya ingatkan, jangan rencana hidup orang lain kerna mereka juga mahu merencana hidup mereka sendiri seperti kita. Fikirkan andai kita yang kena. Manusia tidak pernah sempurna,tapi mencuba menjadi yang terbaik. Moga kita termasuk sebahagian darinya. Buat mereka yang membuatkan rasa terkilan ini beraja dijiwa,"maaf telah lama saya beri,tapi hati telah saya tutup mati". Katalah apa sahaja,kepada sesiapa sahaja,tentang saya atau sesiapa sahaja,kalian pasti akan terima semula. Allahumma Ameen.

Jaga solat,jaga diri & hati serta hubungan sesama.

Salam Sayang

15 comments:

DanieL AdiE said...

SGT SUKE!!!!

Love it!

cucu umie said...

suka ayat last sekali..jgelah solat kerana itu adlh tiang agama

ijat_asni said...

jangan la sesedih
jom dengar kurniaan dalam samaran !
(tetibe kan...)

..hizamirahim.. said...

hehe.
sabo ye.
serah pada Allah.
Dia Maha Mengetahui.
:)

Qarl said...

abgku... be strong. :-)

Fiq Fikri said...

amir ryan,relak ok,aku pun dah kene cam ko ni,org jaja citer pasal kite..
ko buat tak thu jew pae org nk ckp,buat pekak telinga,

apa org nk kata biar kn,kita pikir masa depan kita...

kuat kn smgt amir,allah ade berdoa selalu....

Fiq Fikri said...

lupe plak header cantik crtd by hizami kan..huhuhu..:D

Izaty said...

Assalamu'alaikum :)
Kadang2 perlu kita ambil tahu ape orang ckp,untuk baiki diri kita, tapi kadang2 tak perlu langsung kalau tak ada kepentingan pada diri kita. Manusia tu diciptakan ada perasaan dengki, amarah, ada penyakit hati dan sememangnya penyakit hati ni berkali ganda lagi parah dari penyakit fizikal ;) buat saudara, smga lebih tabah, seorang berkata tentang kita, sepuluh orang berkata tentangnya ;)
Pegang ayat ni :Maksud firman Allah dalam ayat 12 surah al-Hujurat yang bermaksud :...Dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Adakah di kalangan kamu orang yang suka memakan daging saudaranya yang telah mati sedangkan mereka tidak menyukainya;)
bersabarlah, marah itu mudah, sabar itu indah;)Allah tu ada, pohon padanNya;)
wallahu'alam ;)

AfiQ said...

abg amir. salam perkenalan.. tu da jadi lumrah dalam kehidupan.. memang ada je yang dengki.. ada je yang iri hati.. tap kita kena ingat.. ni sume ujian dari allah... n allah tak kan uji kita dengan benda yg tak tertanggung oleh hambanya.. insyaallah abg dapat lalui dugaan ni.. anggap je suara2 yg lalu tu mcm angin sepoi2 bahasa yang lalu... biar diorg ngan mulut diorg.. lambat laun, penat la mulut tu berkata2.. =) chill abg amir.. n i belive, abg ade ramaaaiii kawan yg support abg amir.. hey, u still got them rite? tak yah dgr kata2 sumbang tu sume.. hehehe..

Nabeyl said...
This comment has been removed by the author.
Nabil Aizat Abdul Rahman said...

Macam2 orang dalam dunia ni..macam2 perangai...sabar k...the best thing you should do is to ignore what other people say about you and live your life the way you want it to be...take

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

cantik laaa umah baru ni...nk rasa gak laa umah baru...credit to HIZAMI RAHIM

::FAIZ FARISH:: said...

Amir Take care... Klu Perlukan teman Berbicara, i sudi jd pendengar

::FAIZ FARISH:: said...

Kuat k my friend

Amir Rayyan said...

DanieL AdiE : cantikkan...tq zami...hehehe... btw tq adie... :)

cucu umie : peringatan untuk diri saya sendiri..terima kasih cucu umie.. :)

ijat_asni : jom ijat...tp vokal i x tingggi cam u...hehehe..

hizamirahim..: tq zami utk hasil yg sungguh cantik...InsyaAllah....:)

Qarl : Adikku,insyaAllah...u too dear.. :)

Fiq Fikri : tq fiq...insyaAllah....:)

Izaty : insyaAllah,terima kasih atas nasihat berharga itu izaty.. :)

AfiQ: salam perkenalan kembali afiq..terima kasih dik...insyaAllah... :)

Nabil Aizat Abdul Rahman : Tq Nabil... :) insyaAllah..

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) : Alhamdulillah.... :)

::FAIZ FARISH:: InsyaAllah...tq faiz... u too take care ya...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...