Tuesday 26 February 2013

Pilihan!


Assalamualaikum teman-teman,

Alhamdulillah, sudah di minggu terakhir Februari. Setiap hari yang kita lalui sebelum serta selepasnya adalah tentang pilihan yang kita pilih untuk ia terjadi. Hidup tentang pilihan dan pilihan itu menentukan arah hidup. Setuju? Berbeza pandangan itu sesuatu yang kita wajar terima dengan terbuka.

Pilihan. Kita selalu sahaja berhadapan dengan satu kesukaran bila perlu memilih. Saya selalu begitu. Kita selalu mahukan apa juga pilihan yang terbaik Tapi terkadang kita tersalah memilih. Lantas kesalahan itu sebenarnya bukan satu kesilapan yang berpanjangan. Jadikan ia satu kesilapan yang mendidik kita untuk jadi lebih baik inshaAllah.



Allah berfirman yang bermaksud: 


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu. Boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu."
- Surah Al-Baqarah : 216


Disebalik setiap pilihan yang Allah hadirkan buat kita, ia sebenarnya adalah proses pendidikan kearah yang lebih baik. Jangan cepat berputus asa dan menyerah. Terus berusaha & ia tak kan pernah jadi sia-sia.

Pasti tertanya kenapa saya coretkan tentang ini. Atas sebab-sebab sendiri & sekadar berkongsi. Pilihan selalu ada buat kita. Apa juga pilihan kita, yakinlah serta mohon lah petunjuk dengan du'a yang tak pernah putus, moga Allah permudahkan setiap pilihan kita. Sukar itu indah, pahit itu penawar & jiwa yang gundah itu bukan lemah tapi perlu sedikit muhasabah. Jangan pernah rasa diri rendah dengan pilihan yang salah, tapi berusaha tanpa kenal erti lelah kerna kelak akhirnya yang memandang kita adalah Allah. InshaAllah.

Cukup, saya pilih untuk tidak panjangkan kata. Berhenti & biar kalian pilih untuk baca & beri pandangan pula. :)

Moga bertemu lagi inshaAllah.

Salam Mahabbah..

3 comments:

Anonymous said...

Setuju....kehidupan ini ibarat lebuh raya yang mempunyai banyak simpang.
Kita cuma perlu untuk memilih simpang yang betul untuk menuju kedestinasi..

Tengkubutang said...

klu x daya buat pilihan.. buat istikarah.. moga ditunjukkan jalan..

done follow sini.. jom follow n singgah blog teman.. heee..

http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

Anonymous said...

I rеad this article fully on the tοpiс
of the difference of neweѕt and precеding technοlogies, it's amazing article.

My blog post ... New Bingo Sites

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...