Friday, 3 September 2010

~Cerita Ramadhan~

Assalamualaikum & Salam Ramadhan semua.....

24 Ramadhan 1431H....Ramadhan hanya tinggal kurang lebih 6hari saja lagi....Sudah hampir sebulan Ramadhan hadir mengisi hari kita dengan pelbagai cerita dan nostalgia.....Si kecil yang baru belajar berpuasa,si muda yang berkejaran kesana sini mengisi iftar bersama,sekeluarga sibuk bersiap menunggu raya....Inilah ramadhan....Anugerah yang kita isi dengan aktiviti sendiri.....Ada yang sibuk menanti raya dan ada yang sibuk membuat amal berganda disamping menanti malam Al-Qadr yang mulia....Alhamdulillah....Moga setiap amal,tutur kata dan segalanya ALLAH terima dan beri ganjaran insyaALLAH...

21 Ramadhan lalu,(31 August 2010) ,sempena cuti merdeka,sy dan teman2 serumah mengadakan iftar kecil-kecilan dirumah...Alhamdulillah...majlis berjalan lancar....lebih kurang 30org teman2 yang hadir.....Sejak tinggal bersama,ini antara aktivit wajib kat rumah....Gembira dan rasa puas hati bila dapat berkumpul ramai-ramai,makan serta borak bersama...Terasa eratnya ukhuwah....Alhamdulillah...buat yang dapat hadir pada majlis itu sy dahulukan dengan ucapan terima kasih.....maaf atas segala kekurangan....Saya kongsikan beberapa pic sepanjang majlis iftar buat kalian.... (thanks Qarl untuk pic2 menarik ini...)











Alhamdulillah,Ramadhan kali ini menemukan sy dengan banyak teman2.....Berpeluang berbuka bersama dan merasai betapa indahnya mempunyai seseorang yang kita panggil kawan,sahabat dan sebagainya...Terima kasih ALLAH atas anugerah persahabatan,perkenalan dan ukhuwah....Ramadhan membuatkan kita semua menjadi rapat...Membuatkan kita lupa akan segala sengketa angkara....Membuatkan kita saling bermaafan sesama......Alhamdulillah...moga nikmat2 Ramadhan ini berterusan........

Ramadhan yang bakal berlalu dan entah punya kesempatan waktu atau tidak untuk bertemu Ramadhan lagi.....Yang pasti detik kembalinya Ramadhan amat dinanti dan perginya membuatkan kita semua bersedih hati.....Buat semua,dengan rendah hati,sy memohon ampun dan maaf sekiranya ada terkasar bahasa,salah dan silap...Sy hanya hamba ALLAH yang tak terlepas dari melakukan kesilapan...Moga ALLAH mengampuni dosa-dosa kita semua insyaALLAH....

Untuk semua yang bakal balik kampung,semoga selamat sampai ke destinasi dengan selamat insyaALLAH.....Jg diri dan hati-hati........Sesape yang belum shopping raya tu,jom la kita shopping sesama..Sy masih belum beli apa2 untuk raya......hehhe....:) dan buat semua,jom tingkatkan amal,mencari malam Al Qadr dan moga ALLAH terima segala amal dan redha dengan kita insyaALLAH....



Jaga diri semua!!!!

Salam Ramadhan Mubarak

8 comments:

Qarl said...

yay yay

6 ari lg puasa!

Qarl said...

eh eh 6 ari lagi RAYA!

mr.syazwan said...

meriah.. walaupun time tu demam..

sbb jumpe kwn baru bahri..

hahahaha

rumah terbuka pulak nnt erk..

ngeee..

;p

Hazzy Ishak said...

eh eh macam pernah ku lihat gambar ni ya...

::FAIZ FARISH:: said...

selamat berpuasa n selamat hari raya Amir

Hizami Rahim said...

selamat hari raya!
:)

Amir Rayyan said...

Qarl: nak raya je ko dik....:)

Syazwan: kannn....hehehe....tq dtg...:)

hazzy : semua pic ni dr blog qarl.....:)

faiz farish: selamat berpuasa n beraya jugak....:)

Hizami: selamat hari raya!!!...:)

Afzainizam said...

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
----==--Salam Aidilfitri---==----
--=== Maaf Zahir & Batin ===--
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
semoga kesalahan dimaafkan, silaturrahim kekal erat
HA..BACA PANTUN NI DENGAN NADA DAN INTONASI YANG BETUL....

kelantan...
Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita

Terengganu...
Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile

Pahang...
Sepadan Pahang singgah berbuko
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin

Johor...
Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite cerie
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie

Melaka...
Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok

N. Sembilan...
Masak lomak cili api
Campo dongan daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri
org kolumpo jgn kocik ati!!)

Selangor/K.Lumpur...
Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu

Perak...
Gulei tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupei
Pandu hemat ingat kampong
Ase(Asal) teman selamat sampei

Kedah...
Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau

Penang...
Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepaih raya jgn dok triak
Kalu ceti mai kot dapoq

Perlis...
Padangbesaq kecik aja
Tempat siamlalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang

Kesempatan ini memohon maaf atas lama tak ziarah blog anda..

Joommmm balik kampung kita berhari raya... Pesanan kami berhati-hati ketika dalam perjalanan pulang kekampung halaman... ingat orang yang tersayang yang menanti kepulangan anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...