Thursday, 3 March 2011

Sambungan..Tentang Dua & Tiga..Tidak Empat..

Assalamualaikum....

Ini sambungan semalam...tentang kedua dan ketiga...tapi tidak keempat..

Kehidupan mengajar kita untuk saling memberi dan menerima. Memberi sememangnya terlebih baik dari yang menerima. Apa yang Allah beri adalah terbaik dan apa yang kita terima dari Allah juga adalah yang terbaik. Memberi sahaja tanpa punya rasa ingin menerima juga saya kira satu salah. Benar memberi itu terlebih baik dari menerima tetapi percayalah,setiap orang juga ingin untuk menerima. (maaf jika kalian tidak suka dengan kenyataan saya)

Saya memilih Cinta sebagai contoh terdekat. Ia tidak sekadar memberi tetapi ia lebih kepada saling menerima.Antara dua insan yang berkasih,andai hanya punya satu pihak yang memberi cinta serta kasih setulus hati sedang pihak disebelahnya tidak menerima,cinta pasti terkubur. Begitu juga dengan persahabatan,kita perlu belajar menerima seorang sahabat bukan hanya kerana dia seorang yang kita kenal tapi ia lebih dari itu. Kita selalu lupa tentang itu.

Pernahkah kita terfikir,apa yang seorang ibu dan ayah inginkan dari anaknya. Bukan sekadar melihat kejayaan dari anaknya tapi ia lebih daripada itu..Ia tentang rasa kasih dan juga rasa sayang. Itu sebab kasih dan sayang selalu dicantum bersama menjadi Kasih Sayang..Seperti yang amir ungkapkan sebelum ini tentang bijak dan pandai..Bijak dan pandai selalu dicantum bersama menjadi Bijak Pandai bukan Pandai Bijak sebab orang yang pandai belum tentu bijak dan orang yang penyayang belum tentu ada kasihnya. :)

Oleh itu,belajar dari yang pertama, hargai yang kedua dan ketiga dan sesalan tak berguna bila yang keempat tiba. Jaga diri,Jaga solat,Jaga hubungan sesama semua..

Salam Sayang

8 comments:

Fazilatu Laili Md Yunos said...

setuju..............huhuhuhu...
(membaca smbil mata bergenang2 ni...) =(
dengan lagu yg menambah syahdu...

::FAIZ FARISH:: said...

Indah Nukilan ni...

Wan said...

ermmm....tersentuh...
genang air mata aku...
bagus shawn...

mr.syazwan said...

Jaga segalanya

baru hidup ini Indah

=_=

Qarl said...

thanks krn selalu ada

bukankosong said...

memberi dan menerima semampu mungkin...wasatiah dalam berkawan dan bercinta...itu lebih baik...

mye said...

entry yg sarat dgn luahan prasaan tp trselit nsihat yg mmbina..
huhu

Nulia said...

hurm.....insafi diri...^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...